ΔΙΑΤΡΟΦΗ : 01 Dec 2017

Ζήτω τα λιπαρά!

Υπάρχει ευρέως μία…φοβία για τα λιπαρά! Μία αίσθηση ότι τροφές που θεωρούνται λιπαρές παχαίνουν και πρέπει να τις αποφεύγουμε. Πρόκειται όμως για ακόμα έναν μύθο που τρέφεται μέσα από την παραπληροφόρηση ότι όλα τα λιπαρά είναι … « κακά». Δεν είναι όμως έτσι, πάμε λοιπόν να γνωρίσουμε καλύτερα τι συμβαίνει με τα λιπαρά στις καθημερινές διατροφικές μας συνήθειες.

Τα λιπαρά είναι καύσιμο
Ο οργανισμός μας χρειάζεται τρία καύσιμα για να είναι υγιής και να λειτουργεί σωστά.
Τους υδατάνθρακες : Απαραίτητοι για τη διαύγεια και τις πνευματικές λειτουργίες, το πρώτο βασικό καύσιμο.
Τις πρωτεΐνες: Είναι αυτές που βοηθούν στην αποκατάσταση και διατήρηση του μυϊκού ιστού
Τα λιπαρά : Αυτά μας δίνουν την αίσθηση του κορεσμού και την ενέργειας. Βοηθούν στη σύνθεση των ορμονών και έχουν αντιφλεγμονώδη δράση.

Η οικογένεια των λιπαρών
Υπάρχουν 4 είδη λιπαρών.

Τα κορεσμένα : βρίσκονται στα ζωικά παράγωγα όπως το κρέας το τυρί και το γάλα, αλλά και σε διάφορα λάδια, κυρίως τα «εξωτικά» , πχ το λάδι καρύδας ή το λάδι από φοινικόδεντρο. Τα κορεσμένα λιπαρά έχουν τη τάση να στερεοποιούνται όταν βρίσκονται σε θερμοκρασία δωματίου.
Το μονοακόρεστα λιπαρά : τα βρίσκουμε στο αβοκάντο, στο φιστικοβούτυρο και σε πολλούς ξηρούς καρπούς όπως τα αμύγδαλα, το βραζιλιάνικο φιστίκι, τα κάσιους κ.α. Βρίσκονται επίσης σε φυτικά λάδια όπως το ελαιόλαδο, και στο σησαμέλαιο.
Τα πολυακόρεστα λίπη: τα βρίσκουμε στα καρύδια , στους ηλιόσπορους, στο καλαμποκέλαιο, και στα λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, η σαρδέλα, το σκουμπρί κά.  Αυτά τα λιπαρά περιέχουν ωμέγα 3 και ωμέγα 6 λιπαρά οξέα που είναι άκρως απαραίτητα στον οργανισμό μας.
Τα τρανς λιπαρά: Είναι τεχνητά λιπαρά και δημιουργούνται με την προσθήκη υδρογόνου σε κάποια υγρή μορφή λίπους, ώστε να στερεοποιηθεί. Τα βρίσκουμε ως επί των πλείστων σε παρασκευασμένα προϊόντα και πιο σπάνια σε κάποια κρέατα και ζωικά παράγωγα. Είναι η χειρότερη και πιο ύπουλη μορφή λιπαρών.

 Τα «καλά» λιπαρά είναι αναγκαία σε καθημερινή βάση
Τα λιπαρά χωρίζονται σε «καλά» και «κακά». Τα «καλά» λιπαρά είναι τα μονοακόρεστα και τα πολυακόρεστα χωρίς να είναι τα κορεσμένα τόσο «κακά» όσο τα τρανς.
Τα καλά λιπαρά μας δίνουν γεύση κάνοντας το φαγητό μας απολαυστικό και δίνοντας μας την αίσθηση πως «χορταίνουμε». Επίσης μας χαρίζουν ενέργεια, αλλά δύναμη και αντοχή, ενώ μπορούν να ρυθμίσεις θετικά τη χοληστερόλη μας. Η λήψη τους δεν προκαλεί απότομες αλλαγές στις τιμές του οργανισμού μας , όπως συμβαίνει συχνά μ ε τους υδατάνθρακες, ενώ η αντικατάσταση των κορεσμένων λιπαρών από τα μονοακόρεστα και τα πολυακόρεστα, κάνουν καλό στην καρδιά και στον μεταβολισμό.

 Το λίπος που χρειαζόμαστε δεν είναι το λίπος που «παίρνουμε»
Αυτό είναι κάτι που πρέπει όπως και δήποτε να καταλάβει κανείς. Λίπος παίρνει κάποιος όταν καταναλώνει περισσότερες θερμίδες από αυτές που χρειάζεται ημερησίως. Δεν σημαίνει ωστόσο πως τις θερμίδες αυτές θα τις πάρει κάποιος απαραίτητα από λιπαρές τροφές.  Μπορεί κάποιος να τσιμπήσει λίπος τρώγοντας επιπλέον θερμίδες που προκύπτουν από τροφές που στο μυαλό του δεν είναι λιπαρές, αλλά οι ποσότητες που τις καταναλώνει να είναι υπερβατικές.

Οι δίαιτες χωρίς λιπαρά αλλά τα λάιτ προϊόντα είναι κοροϊδία
Όταν μία δίαιτα δεν συμπεριλαμβάνει τα απαραίτητα για τον οργανισμό λιπαρά θα μας κάνει να νιώθουμε μονίμως πεινασμένοι, άρα και κουρασμένοι. Αυτό σύντομα θα μας κουράσει και θα μας δημιουργήσει και αισθήματα στέρησης. Τα δε προϊόντα με 0% λιπαρά, προκειμένου να αποκτήσουν γεύση αλλά και να ψευτοπείθουν ότι μας χορταίνουν, έχουν ζάχαρη, κάτι που σίγουρα δεν χρειαζόμαστε σε καμία περίπτωση.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ένας άνθρωπος χρειάζεται να παίρνει καθημερινά το 25-35% των ημερήσιων θερμίδων του σε λίπος. Δηλαδή σε μία διατροφή των 2000 θερμίδων τα 56-78 γραμμάρια, πρέπει να είναι λιπαρά.

 


Όταν λέμε τα ποτάκια τους δεν εννοούμε μπουκάλια, αλλά κάνα δυο ποτηράκια την ημέρα! Και αυτό πλέον είναι επίσημο καθώς σε αυτό το πόρισμα κατέληξε η έρευνα που διεξήγε ο Τσαρλς Χόλαχαν, στο πανεπιστήμιο του Τέξας στο Όστιν. Μία έρευνα που διήρκεσε περίπου 20 χρόνια και μελέτησε 1824 συμμετέχοντες ηλικίας 25 με 65 ετών. Ανάμεσα τους άνθρωποι που απείχαν απολύτως από το αλκοόλ, άλλοι που το απολάμβαναν με μέτρο, και άλλοι που είχαν πρόβλημα αλκοολισμού. Τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν στην  Time είναι πραγματικά ενδιαφέροντα! Εκείνοι που είχαν τη μικρότερο προσδόκιμο ζωής ήταν όσοι δεν είχαν καμία σχέση με το αλκοόλ και εκείνοι που είχαν το μεγαλύτερο , ήταν όσοι έπιναν κάνα δυο ποτηράκια την ημέρα από το ποτό της αρεσκείας τους. Παρά το ότι οι  αλκοολικοί στην πλειοψηφία τους έφυγαν από προβλήματα στο συκώτι ή κάποιες μορφές καρκίνου που σχετίζονται με το αλκοόλ, είχαν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από εκείνους που δεν έπιναν καθόλου. Και οι ειδικοί πιστεύουν πως υπάρχει εξήγηση. Οι άνθρωποι που πίνουν με μέτρο, έχουν έναν πολύ πιο ευχάριστο τρόπο ζωής, είναι περισσότερο κοινωνικοί και με αρκετούς φίλους ώστε να βγαίνουν να διασκεδάζουν και να ζουν ευχάριστα, σε σχέση με εκείνους που δεν έπιναν. Όσοι απείχαν από το αλκοόλ, στο πλαίσιο της έρευνας, παρουσίαζαν ένα πιο ήσυχο προφίλ, συχνά με καταθλιπτικά στοιχεία και ροπή στη θλίψη και τη μελαγχολία. Δεδομένου πως το γέλιο, τα θετικά αισθήματα, οι  όμορφες σκέψεις και η δυνατότητα του ανθρώπου να μπορεί να σχετίζεται με επιτυχία, αποτελούν χαρακτηριστικά μίας καλής ζωής, γίνεται κατανοητό και το γιατί μερικές φορές δεν είναι και τόσο άσχημα να βγαίνει και να τα τσούζει κανείς!  

MORE FROM THEΔΙΑΤΡΟΦΗ

MORE To BELIEVE