Θα την ακούσετε ως «ελεύθερη  μέρα», ή «ελεύθερο γεύμα» ή ακόμα και «cheat day» όπως το λένε στο εξωτερικό. Όπως και να το βαφτίσετε, αυτό ουσιαστικά θα είναι το ρεπό σας, κατά τη διάρκεια του διατροφικού σας προγράμματος.

Η μέρα δηλαδή που θα επιτρέψετε στον εαυτό σας να είναι χαλαρός και να απολαύσει χωρίς περιορισμούς και τύψεις το φαγητό.

Πόσα είδη «ελεύθερης μέρας» υπάρχουν;

Αναλόγως τις ανάγκες που εξυπηρετεί ένα πρόγραμμα διατροφής  και το σε ποιόν απευθύνεται, η «ελεύθερη μέρα» ποικίλει. Ένας άνθρωπος που κάνει πρόγραμμα για να χάσει μεγάλο ποσοστό λίπους και αριθμό κιλών, δεν θα έχει τις ίδιες πολυτέλειες με κάποιον που απλά προσέχει τη διατροφή του. Ημερολογιακά η «ελεύθερη μέρα» είναι μόνο μία μέσα στην εβδομάδα. Και αυτή μπορεί να είναι όποια εσείς επιλέξετε με βάση τις ανάγκες, τις υποχρεώσεις και τις επιθυμίες σας. Οι περισσότεροι επιλέγουν το Σάββατο ή την Κυριακή. Από εκεί και έπειτα, για κάποιον που πρέπει να καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για το τελικό αποτέλεσμα, η «ελεύθερη μέρα» θα περιλαμβάνει ουσιαστικά ένα γεύμα στο οποίο θα μπορεί να φάει ό,τι θέλει και ονειρεύεται, ενώ θα έχει επίσης τη δυνατότητα και για γλυκό. Για κάποιον που δεν έχει ζητήματα βάρους αλλά απλά προσέχει, η «ελεύθερη μέρα» θα μπορούσε να είναι μία ολόκληρη μέρα ασυδοσίας!

Γιατί χρειάζομαι «ελεύθερη μέρα»;

Το ρεπό ακόμα και στη διατροφή είναι σημαντικό τόσο για οργανικούς όσο και για ψυχολογικούς λόγους. Οργανικά, έχει παρατηρηθεί πως η «ελεύθερη μέρα» μπορεί να δώσει μία ώθηση στον μεταβολισμό που θα προκληθεί  από την παραπάνω ξαφνική λήψη θερμίδων, ενεργοποιώντας τόσο τη λεπτίνη όσο και την ντοπαμίνη που κατά τη διάρκεια των υπόλοιπων ημερών προσεγμένης διατροφής ρυθμίζονται διαφορετικά. Βέβαια υπάρχουν και εκείνοι που ισχυρίζονται πως η ενεργοποίηση αυτή είναι μόνο για λίγες ώρες και πως δεν φέρει και κάποιο σπουδαίο αποτέλεσμα όταν οι θερμίδες που έχουν καταναλωθεί είναι άπειρες.

Εδώ όμως έρχεται ο ψυχολογικός παράγοντας. Οι διατροφολόγοι επιμένουν πως η «ελεύθερη μέρα είναι βασική για να μπορέσει κάποιος να μείνει πιστός στην προσπάθεια του όλες τις υπόλοιπες μέρες τις εβδομάδας. Αποτρέπει από τη στέρηση που έχει συχνά αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, δεν δημιουργεί απωθημένα που μετά καταλήγουν σε ακρότητες, ενώ με τον καιρό δίνει τη δυνατότητα της επιλογής σε κάποιον για το κατά πόσο έχει ουσιαστική ανάγκη να πέσει έστω και αυτή τη μία φορά την εβδομάδα, με τα μούτρα στο φαγητό. Σε προσωπικό επίπεδο, όταν δίνω στον εαυτό μου μία φορά την εβδομάδα ρεπό διατροφής, έχω παρατηρήσει πως μετά την Τρίτη ή τέταρτη εβδομάδα, όταν έρχεται η «μέρα» μου, δεν έχω ιδιαίτερη ανάγκη για κάποια συγκεκριμένη υπερβολή.

Τι να προσέχω στην «ελεύθερη μέρα»;

Η «ελεύθερη μέρα» έρχεται για να μας χαλαρώσει και να μας δώσει τη δυνατότητα να γευτούμε μικρές απολαύσεις που αποφεύγουμε τις υπόλοιπες μέρες. Το να καταστρέψουμε την προσπάθεια όλης της βδομάδας τρώγοντας για μία μέρα σαν να μην υπάρχει αύριο, δεν ωφελεί σε τίποτα. Καλό είναι λοιπόν, να αφήσουμε τον οργανισμό μας να διαλέξει τι θέλει να φάει στο ρεπό του ( γλυκό; Αλμυρό; Σνακ; Γεύμα;) χωρίς ψυχαναγκαστικές υπερβολές και όχι υποχρεωτικά επειδή έχουμε « ελεύθερη μέρα». Σημαντικό είναι επίσης, αν οι επιθυμίες μας είναι πολλές να βάλουμε ένα πρόγραμμα. Πχ : Αυτή την Κυριακή θα φάω πίτσα και σοκολάτα, την ερχόμενη εβδομάδα θα φάω μπέργκερ και παγωτό, σε δύο εβδομάδες από τώρα θα φάω ποπ κορν και μακαρονάδα… Κάπως έτσι θα καλύψουμε όλες τις λιγούρες και με στρατηγική. Μην ξεχνάτε όμως πως η « ελεύθερη μέρα» είναι μία και πρέπει να παραμένει μία. Που αυτό σημαίνει πως: θα φάμε φαγητό αλλά δεν θα μας φάνε οι τύψεις αλλά και πως από την επόμενη κιόλας μέρα, θα επιστρέψουμε κανονικά στο πρόγραμμα μας, μένοντας πιστοί στις δεσμεύσεις και τις επιλογές μας.

 


Το έλαιο τεϊόδεντρου, είναι από τα πιο δραστικά και θεραπευτικά έλαια που έχει μελετηθεί όσο κανένα χάρη στις ευεργετικές του ιδιότητες. Παράγεται από το δέντρο Melaleuca με ρίζες από την Αυστραλία, και σύμφωνα με το πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ, οι ιθαγενείς πιστεύεται πως είχαν ανακαλύψει αιώνες πριν τα σπάνια χαρακτηριστικά του, ενώ  κάπου το 1920 ο χημικός Άρθουρ Πενφολντ μέσα σε όλα αυτά τα χαρακτηριστικά διέκρινε και τις αντισηπτικές του δυνάμεις. Σήμερα το έλαιο τεϊόδεντρου χρησιμοποιείται ευρέως στον κόσμο της κοσμετολογίας αλλά και της ιατρικής, κυρίως με ότι έχει να κάνει με το δέρμα. Μάλιστα πολλοί εναλλακτικοί γιατροί το συνταγογραφούν ξεκάθαρα ως «φάρμακο» προτείνοντας ακόμα και άμεση χρήση σε παθούσες περιοχές. Αν και το βρίσκουμε σε δεκάδες καλλυντικά, όπως σαπούνια για το πρόσωπο, λάδια μασάζ, ενυδατικές κρέμες, καλό είναι όσοι αντιμετωπίζετε παθήσεις ευαίσθητου δέρματος, να έχετε και ένα μπουκαλάκι 100% αυθεντικού ελαίου από τεϊόδεντρο. Σε κάποιες περιπτώσεις η δράση του είναι πιο άμεση όταν εφαρμόζεται απευθείας στο δέρμα με τη βοήθεια ενός βαμβακιού demake up, δεν χάνει όμως τη δύναμη του αν το διαλύσετε και σε έλαιο βάσης, όπως συνηθίζεται να είναι το αμυγδαλέλαιο, το λάδι καρύδας, ή το έλαιο jojoba. Το έλαιο τεϊόδεντρου είναι ιδανικό για την αντιμετώπιση της ακμής, ακριβώς επειδή έχει αντιφλεγμονώδη  και αντισηπτική δράση. Αν η ακμή σας είναι σε έξαρση, βάζοντας λίγο έλαιο τοπικά στις επίμαχες περιοχές και αφήνοντας το να δράσει για 20 λεπτά, σίγουρα θα σας ανακουφίσει. Αν η ακμή σας είναι στο σβήσιμο της και σε πιο ήπια μορφή, διαλύοντας στο κατάλληλο λάδι βάσης λίγες σταγόνες από το τεϊόδεντρο μπορείτε να αφήσετε το μείγμα να λειτουργήσει για όλη τη διάρκεια της νύχτας ώστε να δείτε βελτίωση και στα σημάδια της ακμής. Σε περίπτωση ψωρίασης, 10 σταγόνες ελαίου και 2 κουταλιές της σούπας λάδι καρύδας αρκούν για να κάνετε επάλειψη στις παθούσες περιοχές μία με δύο φορές  την ημέρα, και σίγουρα θα δείτε θεαματικά αποτελέσματα ενώ  αν πάλι τα εκζέματα είναι το πρόβλημα σας, η λύση κρύβεται σε 20 σταγόνες από το tea tree oil συνδυασμένο με δύο κουταλιές ελαιόλαδου. Εφόσον πάσχετε σε περισσότερες από μία περιοχές μη διστάσετε να κάνετε ένα απολαυστικό και θεραπευτικό αφρόλουτρο με το αγαπημένο σας λάδι, που θα σας ανακουφίσει πολύ.

MORE FROM THEΔΙΑΤΡΟΦΗ

MORE To BELIEVE