Η σεροτονίνη είναι  ένας νευροδιαβιβαστής του εγκεφάλου που εμφανίζει ορμονική δράση. Είναι υπεύθυνη ουσιαστικά για να ηρεμεί  το σώμα μας και την ψυχή μας. Όταν συσσωρευθεί σε μεγάλες ποσότητες μπορεί να προκαλέσει έντονη νευρικότητα  ενώ τα χαμηλά της επίπεδα είναι ένοχα για την εμφάνιση κατάθλιψης. Σε κάποιες περιπτώσεις αυτό ανατρέπεται μέσω φαρμακευτικής αγωγής. Σε κάθε περίπτωση όμως, υπάρχουν τρόποι για να τονώσει κανείς τη σεροτονίνη του με φυσικούς τρόπους.

Βιταμίνη Β
Κάθε βιταμίνη αυτής της οικογένειας είναι κατάλληλη για το σκοπό αυτό! Κυρίως η Β6! Αν είστε λοιπόν από εκείνους που είναι επιρρεπείς στο άγχος και το στρες, καλό θα ήταν να εμπλουτίσετε τη διατροφή σας με βιταμίνη Β6, (υπάρχει και σε σκεύασμα αλλά εμείς εδώ επιμένουμε φυσικά). Έρευνες πάντως έχουν δείξει πως άνθρωποι με στοιχεία κατάθλιψης είδαν μεγάλη διαφορά στη διάθεση τους όταν άρχισαν να καταναλώνουν τροφές που ήταν πηγές των βιταμινών της οικογένειας Β.

Αγκαλιάστε τον ήλιο
Δεν είναι τυχαίο πως οι σκανδιναβικές χώρες έχουν τα περισσότερα ποσοστά σε κατάθλιψη και αυτοκτονίες. Τους λείπει ο ήλιος. Και ο ήλιος βοηθάει πολύ στην τόνωση της σεροτονίνης. Σίγουρα θα έχετε προσέξει πόσο μπορεί να επηρεάσει θετικά την ψυχολογία μας μία ηλιόλουστη μέρα, και γιατί το καλοκαίρι στη χώρα μας, μας κάνει πιο ευτυχισμένους. Ο ήλιος εκτός του ότι ενεργοποιεί τη βιταμίνη D στον οργανισμό μας, ενεργοποιεί και τη σεροτονίνη επίσης.

Τρέξε!
Η γυμναστική είναι γνωστή για τις ευεργετικές της ιδιότητες ούτως ή άλλως. Και αυτό γιατί αυξάνει τις ενδορφίνες, αλλά και τη σεροτονίνη. Δεν είναι τυχαίο πως όλοι οι δρομείς, όταν ολοκληρώσουν την πορεία τους, νιώθουν μία απερίγραπτη ευεξία, πλην της ενέργειας και της γλυκιάς κούρασης που ωστόσο τους τονώνει την ψυχολογία.

Διαλογισμός
Ξέρω, ξέρω, πολλοί από εσάς, δεν είστε ακόμα έτοιμοι να δεχτείτε ότι ο διαλογισμός είναι πολύ ευεργετικός για την υγεία του σώματος και της ψυχής. Μπορεί μάλιστα να το βρίσκετε αστείο ή να  σας προκαλεί αμηχανία. Δεν χρειάζεται όμως. Μία δοκιμή θα σας πείσει. Στην αρχή θα είναι δύσκολο, μετά θα γίνε αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής σας. Ο διαλογισμός μέσα σε όλα τα καλά που κάνει (θα αφιερώσουμε χρόνο σε αυτόν σε επόμενο ποστ) βοηθάει επίσης και στην έκκριση σεροτονίνης, άλλα προκαλεί… χαρά.

Μασάζ
Αν έχετε κάνει μασάζ, σίγουρα θα έχετε σηκωθεί «καινούριου» από το κρεβάτι. Αυτό συμβαίνει γιατί τα μασάζ επηρεάζουν άμεσα τα επίπεδα της σεροτονίνης σας. Μπλοκάροντας την κορτιζόλη που είναι η ουσία εκείνη που παράγεται σε περίσσια ποσότητα όταν έχουμε στρες και άγχος,  δίνει χώρο στη σεροτονίνη να κάνει το δικό της παιχνίδι και να μας ανεβάσει αμέσως τη διάθεση.

 


Είμαι 39 ετών, και τριών μηνών. Μία ανάσα πριν τα 40 και ναι ανήκω και εγώ στην κατηγορία των γυναικών εκείνων που συνειδητά, είχαν αφήσει το κεφάλαιο της μητρότητας «πίσω», πάντα με κριτήριο τα κοινωνικά κλισέ αλλά και τους βιολογικούς περιορισμούς που διακρίνουν εμάς τα θηλυκά. Ήμουν μόλις 33 όταν ο γυναικολόγος μου ο κος Νικόλας Στρατάκης, μου είχε μιλήσει για πρώτη φορά για την κρυοσυντήρηση ωαρίων, και μου είχε φανεί  κάτι τόσο περίεργο αλλά ταυτόχρονα και τόσο συναρπαστικό. Τότε, ακόμα στην τρέλα, και με τη φλόγα του «διψάω να ζήσω ταξίδια εμπειρίες και να ρουφήξω την κάθε στιγμή» βαθιά αναμμένη, είχα πει πως αν μέχρι τα 38 δεν έχω «φτιάξει» τη ζωή μου, θα προβώ στην κρυοσυντήρηση ωαρίων. Δεν ήξερα γιατί το είχα υποσχεθεί στον εαυτό μου από τη στιγμή που δεν είχα υπάρξει από παιδί, ποτέ στη ζωή μου, από εκείνες τις περιπτώσεις που τις αποκαλείς «γεννημένη για μανούλα». Οι εικόνες στις οποίες πρωταγωνιστούσε ο εαυτός μου ήταν πρωτίστως εικόνες καριέρας, εικόνες περιπέτειας, εικόνες πλήρους ελευθερίας, σχεδόν αναρχικής ανεξαρτησίας όπου ένας απαιτητικός σύντροφος ή ένα μωρό δεν είχαν θέση. Ήμουν πλήρως συνειδητοποιημένη, σχεδόν βουβά συμβιβασμένη με το ενδεχόμενο να μείνω για πάντα μοναχική, και απαλλαγμένη από ευθύνες αντίστοιχες με αυτές ενός παιδιού. Παρ΄ όλα αυτά, πέρσι το Σεπτέμβριο, την ημέρα κιόλας που έκλεινα τα 38, πιστή στην υπόσχεση που έδωσα στον εαυτό μου, μετά από ένα ραντεβού με τον γυναικολόγο μου, τροχοδρόμησα τη διαδικασία για την ωοκατάψυξη. Μία διαδικασία απλή, γρήγορη, ανώδυνη και προ πάντων, απαραίτητη για όλες τις γυναίκες που φλερτάρουν επικίνδυνα με το χρόνο, είτε από επιλογή είτε από συνθήκες. Γιατί δεν είμαστε μόνο εκείνες οι γυναίκες καριέρας που φτάσαμε ένα βήμα πριν τα 40 και συνειδητοποιήσαμε πως αφήσαμε το κεφάλαιο γυναίκα- σύντροφος – μητέρα, αρκετά πίσω, λόγω της καριέρας, εξαιτίας της φιλοσοφίας μας, ή γιατί έτσι νιώθαμε ή δεν νιώθαμε για ανθρώπους και καταστάσεις όλα αυτά τα χρόνια, αλλά υπάρχουν και εκείνες οι γυναίκες, που είχαν την ατυχία να λήξουν άδοξα έναν μακροχρόνιο δεσμό, σε κομβικές ηλικίες, δεν είχαν την τύχη  ή την διαύγεια να γνωρίσουν έναν σύντροφο που θα μπορούσε να τους εμπνεύσει για το επόμενο βήμα,  ή γιατί ένα πρωί  τράβηξαν το λαχείο και κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν μία σοβαρή ασθένεια που θα τους απαγόρευε να γίνουν μητέρες για σειρά ετών. Η φύση είναι ρατσίστρια με τις γυναίκες, και με εκείνες δε που δεν ακολούθησαν τις κοινωνικές ή βιολογικές νόρμες, μπορεί να γίνει και  τιμωρός. Η επιστήμη έρχεται λοιπόν, να δώσει μία ανάσα. Μία παράταση και μία δεύτερη ευκαιρία, σε όλες όσες άργησαν, παγώνοντας το χρόνο σε μία ηλικία που θεωρείται ασφαλής, βάζοντας στην κατάψυξη αυτό στο οποίο η φύση δίνει ημερομηνία λήξης. Τα ωάρια γερνάνε. Η μήτρα όχι. Αν τα ωάρια παραμείνουν νεαρά, τότε η μήτρα θα μπορεί να τα φιλοξενήσει ετεροχρονισμένα, πάντα σε πλαίσια αποδεκτά από την λογική και την ηθική, με ασφάλεια τόσο για την υποψήφια μητέρα όσο και για το παιδί. Η διαδικασία απλή. Τόσο μα τόσο απλή, φέτος κάπου στις αρχές Μαΐου, λίγες ώρες μετά την ολοκλήρωση της, είχα κανονικά εκπομπή, και βγήκα στον αέρα χωρίς να καταλάβει κανείς, πως νωρίτερα εκείνο το πρωί, είχα παγώσει το χρόνο στα 38 εξασφαλίζοντας τον εαυτό μου την μητρότητα. Δυο μήνες και κάτι, αργότερα, έμεινα έγκυος με φυσικό τρόπο, από τον σύντροφο μου. Αυτοί οι δύο μήνες και κάτι, ήταν οι πιο ξέγνοιαστοι και πιο απελευθερωμένοι μήνες που έχω περάσει ποτέ, έχοντας κοιμίσει για πάντα, το άγχος του χρόνου, τις τύψεις της καθυστέρησης, την αγωνία του μέλλοντος και τον φόβο του άγνωστου. Είναι ωραίο να ξέρεις πως ο χρόνος δεν σε απειλεί, όταν είσαι σε κρίσιμο ηλικιακό σημείο. Είναι σπουδαίο για μία γυναίκα να ξέρει πως έχει την άνεση να ωριμάσει ψυχολογικά όσο εκείνη επιθυμεί, πριν γίνει μητέρα. Είναι δικαίωμα όλων των γυναικών να αποφασίσουν εκείνες για τον εαυτό τους αν θα γίνουν μητέρες και όχι το άγχος του χρόνου. Αν πλησιάζεις τα 40 και η ζωή  δεν σου παρέχει τις συνθήκες  που έχεις ανάγκη για τη δημιουργία οικογένειας μέσα στα επόμενα χρόνια, για τον όποιο λόγο, σκέψου  όλα όσα μόλις διάβασες και κάνε κάτι για σένα. *Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ωοκατάψυξη/ κρυοσυντήρηση ωαρίων , μπορείτε να απευθυνθείτε στο μαιευτήριο Ιασώ, και τον ιατρό κο Γιάννη Βασιλόπουλο.

MORE FROM THEPsychology

MORE To BELIEVE