Θα το έχετε σίγουρα ακούσει τα τελευταία χρόνια, πως όλες οι αρρώστιες προκαλούνται πρώτα στην ψυχή και μετά στο σώμα. Σαν θεωρία είναι της μόδας, και οτιδήποτε της μόδας, μάλλον πουλάει.
Αυτή η μόδα ωστόσο δεν έχει ξεκινήσει τυχαία, κερδίσει ολοένα και περισσότερο έδαφος, ενώ οι υποστηρικτές της δεν είναι πλέον μόνο όσοι ασχολούνται με ψυχολογίες και εναλλακτικές, αλλά έρχονται και από τον επιστημονικό και ιατρικό κόσμο.

Δεν χρειάζεται άλλωστε να έχει σπουδάσει κανείς ιατρική για να παρατηρήσει κάποιες αλλαγές στο σώμα του, όταν καταβάλλεται από αρνητικά συναισθήματα.
Ξεκινάμε από μία απλή συνοφρύωση στο πρόσωπο, που σημαίνει κινητικότητα στους μύες, περνάμε στην εφίδρωση, έχουμε ταχυκαρδίες, κόμπο στο στομάχι, μούδιασμα, αλλαγές στην πίεση και άλλα πολλά.

Την επόμενη φορά που θα θυμώσετε, θα πληγωθείτε, θα σκεφτείτε κάτι αρνητικό, απλά παρατηρήστε τις αλλαγές στο σώμα μας.
Ή κάντε ένα άλλο τεστ, που κάνω πάντα όταν αδυνατώ να διαχειριστώ την αρνητική μου διάθεση.
Ενώ το μυαλό είναι σκοτεινό, δοκίμασε απλά να χαμογελάσεις. Χωρίς λόγο, χωρίς αιτία χωρίς αφορμή, απλά χαμογέλασε με το ζόρι, σαν να ακούς κάτι ευχάριστο ή να βλέπεις κάτι αστείο.

Και έτσι μαγικά ο κόσμος θα αλλάξει.
Ο θυμός, το άγχος, η αγωνία, η εσωτερική σύγκρουση, η ένταση, είναι   συναισθήματα που προκαλούνται από αρνητικές σκέψεις. Αυτά διαμέσου των τσάκρας, (καναλιών ενέργειας) επιδρούν στον υποθάλαμο και στην υπόφυση επηρεάζοντας πλήρως την έκκριση των ορμονών στο σώμα μας. Η αδρεναλίνη, η ινσουλίνη, η περίσσια χοληστερίνη, κάνουν πάρτι δηλητηριάζοντας όλα τα ζωτικά μας όργανα  και τα αιμοφόρα αγγεία. Το ανοσοποιητικό σύστημα πέφτει, και κάπως έτσι οι υιοί, τα μικρόβια και τα καρκινικά κύτταρα βρίσκουν ευκαιρία να επιτεθούν και να κάνουν τη δουλειά τους.

Η ουσία εκείνη που είναι αρχηγός σε αυτό το στράτευμα που υποκινείται από οτιδήποτε αρνητικό επεξεργάζεται ο εγκέφαλος είναι η κορτιζόλη.

Η κορτιζόλη εκκρίνεται από τα επινεφρίδια κάθε φορά που νιώθουμε φόβο αμφιβολία αγωνία ή ανησυχία και έχει τη δυνατότητα να φθείρει τον εγκέφαλο ατροφώντας τα κύτταρα του και προκαλώντας ασθένεια της μνήμης, αυξάνει την πίεση, αλλά και στο σάκχαρο στο αίμα βάζοντας τη βάση για αρτηριοσκλήρυνση και καρδιακές ασθένειες. Επίσης προωθεί την μετατροπή των αμινοξέων σε γλυκόζη στο ήπαρ, κάτι που καθιστά την κορτιζόλη διαβητογόνο ορμόνη. Την ίδια ώρα ενισχύει τον καταβολισμό των πρωτεϊνών που σημαίνει πως η μυϊκή μάζα ελαττώνεται ευνοώντας και την οστεοπορωτική δράση.

Παράλληλα η κορτιζόλη οδηγεί στην κατακράτηση χλωριούχου νατρίου αυξάνοντας την αρτηριακή πίεση, δημιουργει έλκος ενώ πυροδοτεί και ψυχικές διαταραχές.
Ένα από τα χαρακτηριστικά που κρούουν των κώδωνα του κινδύνου για υπερέκκριση κορτιζόλης, είναι  η τάση του να συγκεντρώνει κάποιος λίπος γύρω από την κοιλιά, ενώ οι γυναίκες και γύρω από τον τράχηλο.

Οι επιστήμονες του ιατρικού κόσμου, όσο και οι εκπρόσωποι των επιστημών της ψυχής, είναι απόλυτα σύμφωνοι σε ένα πράγμα: Όλα ξεκινούν από το κεφάλι. Στο πως δηλαδή μεταφράζουμε τα γεγονότα. Δεν έχει σημασία τι μας συμβαίνει, αλλά το πώς αντιδρούμε σε αυτό που γίνεται.

Κάθε φορά λοιπόν που μας κυριεύουν τα αρνητικά συναισθήματα, βάζουμε τον οργανισμό μας σε μία διαδικασία αμυντική που ωστόσο πυροδοτεί όλες εκείνες τις ορμόνες που θα προκαλέσουν αναταραχές και επιπτώσεις στο εσωτερικό μας.

Την ίδια ώρα όμως, έχουμε το δικαίωμα της επιλογής, να απορρίψουμε δηλαδή τις αρνητικές σκέψεις, για χάρη των θετικών και όμορφων αντιδράσεων. Γνωρίζουμε όλοι καλά πως μία θετική απάντηση σε ένα θλιβερό γεγονός δεν είναι πάντα εφικτή, η εκπαίδευση  μας ωστόσο ως προς αυτό, είναι δυνατή.

Με την σωστή εκπαίδευση ο εγκέφαλος μας μπορεί να αντιμετωπίσει με περίσσια ψυχραιμία και πολύ λιγότερη εσωτερική αναστάτωση, φόβο και αγωνία όλα όσα καλείται να αντιμετωπίζει ως πρόκληση στη ζωή, και αυτό μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να έχει στο ταξίδι που λέγεται ζωή.
Σε επόμενο άρθρο θα μοιραστούμε μυστικά για το πώς μπορούμε να εκπαιδεύσουμε το μυαλό μας περισσότερο στο θετικό παρά στο αρνητικό.


PSYCHOLOGY : 21 Dec 2017

Γιορτές και κατάθλιψη

Οι μέρες που διανύουμε είναι μέρες που σε άλλους προκαλούν εφορία, ευτυχία και χαρά ενώ σε άλλους ξυπνάνε μέσα τους τη θλίψη, την ανησυχία και τη μελαγχολία. Αν ανήκεις στην κατηγορία των ανθρώπων που οι γιορτές προκαλούν συναισθηματική αμηχανία, να ξέρεις πως είναι απόλυτα φυσιολογικό. Εξάλλου σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας λόγω της κατάθλιψης που προκαλούν συχνά οι γιορτές, το ποσοστό αυτοκτονιών την περίοδο μετά τα Χριστούγεννα αυξάνονται κατά 40% ενώ το πανεπιστήμιο του Κάρντιφ στην Ουαλία, έχει ορίσει την 3η Δευτέρα του Ιανουαρίου , ως την πιο καταθλιπτική ημέρα του χρόνου. Ποιοι είναι όμως οι παράγοντες που κάνουν για κάποιους θλιβερές τις μέρες των εορτών; Τον πρώτο λόγο έχουν τα οικογενειακά προβλήματα συμπεριλαμβάνοντας το πένθος, το διαζύγιο, τις ασθένειες, τους καβγάδες, την ενδοοικογενειακή βία και άλλα πολλά. Άτομα που βιώνουν αντίστοιχες καταστάσεις γιγαντώνουν μέσα τους το βίωμα τους, μεγενθύνοντας ταυτόχρονα το αίσθημα της μοναξιάς και της θλίψης, καθώς οι μέρες προστάζουν, σχεδόν εξαναγκάζουν, την αγάπη ως πρώτο παράγοντα ευτυχίας. Τα τελευταία χρόνια, ειδικά στη χώρα μας η κατάθλιψη των εορτών πυροδοτείται πολύ και από τα οικονομικά προβλήματα. Σε μία εποχή όπου η καταναλωτική μανία σχεδόν επιβάλλεται, την ώρα που  οι υποχρεώσεις απέναντι σε οικογένεια, φίλους και γνωστούς μεγαλώνουν, έρχεται η ανεργία, η οικονομική στενότητα, για κάποιους ακόμα και η ανέχεια, να δημιουργήσουν ένα αίσθημα αυτο-ακύρωσης καθώς αδυνατούν να εκφράσουν ενδεικτικά την αγάπη τους μέσα από ένα δώρο ή μία αγορά. Την ίδια ώρα η μοναξιά είναι επίσης ένας πολύ σημαντικός επιβαρυντικός παράγοντας που δυστυχώς οι γιορτές έρχονται να επιδεινώσουν. Τις περισσότερες περιπτώσεις και εφόσον δεν υπάρχει παθολογία, τα συμπτώματα κατάθλιψης υποχωρούν μετά τις γιορτές, υπάρχουν όμως ωστόσο και λύσεις ώστε να μην είναι τόσο έντονα, όσα διαρκούν οι μέρες χαράς και διασκέδασης για τους άλλους. Περάστε το χρόνο σας με ανθρώπους που αγαπάτε και που είναι υποστηρικτικοί προς εσάς, μην αναβιώνετε στη μνήμη σας δυσάρεστα γεγονότα από το παρελθόν, τολμήστε να αποκτήσετε νέες εμπειρίες, ή ακόμα αν μπορείτε να αλλάξετε περιβάλλον κάνοντας μία μικρή εκδρομή ή εξόρμηση. Δώστε χώρο στον εαυτό σας να αποδεχτεί και να συγχωρέσει, χωρίς να τον τιμωρείτε αυτοκαταστροφικά με υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ και υπερκαταναλωτισμό, για τη νέα χρονιά βάλτε στόχους  που θα είναι εφικτοί και θα σας κάνουν να ανυπομονείτε για ό,τι νέο έχει να σας φέρει χρονιά που έρχεται.

MORE FROM THEPsychology

MORE To BELIEVE