Κάποτε, ήταν της μόδας, τα κορίτσια στο σχολείο να κρατούν λεύκωμα και προσωπικό ημερολόγιο.

Πλέον αυτή η κοριτσίστικη δραστηριότητα έχει αποδειχθεί πως μπορεί να αποτελέσει άριστη ψυχολογική θεραπεία.

Γιατί;

Το γράψιμο ίσως είναι πιο πραγματικό και αποδοτικό και από μία φωτογραφία

Η φωτογραφία καταγράφει την εικόνα της στιγμής, το γράψιμο καταγράφει όμως το συναίσθημα και την ουσία του, με ένα πιο αυθεντικό και βαθύ τρόπο. Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να ξαναζήσουμε ένα σημαντικό γεγονός τόσο στο παρόν όσο και στην αναπόληση του, με την ίδια δύναμη. Ταυτόχρονα όμως ένα κείμενο μας, μας δίνει την ευκαιρία να δούμε το ίδιο γεγονός και πιο αποστασιοποιημένα, άρα και περισσότερο αντικειμενικά σας να είμαστε παρατηρητές και όχι πρωταγωνιστές αυτού.

Το γράψιμο μας φέρνει αντιμέτωπους με τα συναισθήματα μας

Γράφοντας για το τι και πως νιώθουμε κάνουμε ουσιαστικά το αφηρημένο πιο συγκεκριμένο. Πολλές φορές όταν μας ρωτάει κάποιος πως νιώθουμε, δεν μπορούμε να περιγράψουμε με ακρίβεια αυτό που έχουμε μέσα στη ψυχή και στο μυαλό μας. Αντιθέτως όταν καλούμαστε να αποτυπώσουμε στο χαρτί τα συναισθήματα μας αυτά με έναν μαγικό τρόπο ξεδιαλύνουν και ξεκαθαρίζουν μπροστά στα μάτια μας κάτι που μου μας βοηθάει στο να τα αναγνωρίσουμε, να τα επεξεργαστούμε και να τα αποδεχθούμε προκειμένου να προχωρήσουμε παρακάτω.

Το γράψιμο μας βοηθάει να εκτονωθούμε

Πόσες φορές δεν μας έχει συμβεί το να θέλουμε να εκφράσουμε τα συναισθήματα μας, αλλά δεν μπορούμε, είτε γιατί δεν γίνεται να εκφραστούμε στον αποδέκτη των συναισθημάτων αυτών, είτε γιατί οι συνθήκες ή ακόμα και ο χαρακτήρας μας, μας υποχρεώνουν να καταπιούμε τα συναισθήματα μας. Συχνά μάλιστα η καταπίεση αυτή, οδηγεί και στη σωματοποίηση των συναισθημάτων , με τον πόνο να εμφανίζεται και να εκφράζεται μέσω του σώματος, και με κάθε τρόπο. Έχει αποδειχθεί από έρευνες που έγιναν πως το γράψιμο σώζει, καθώς μας απελευθερώνει και μας ανακουφίζει ίσως και περισσότερο από το να φωνάζαμε όλα όσα τελικά γράφουμε.

Οδηγίες: Μα δεν ξέρω να γράφω…

Δεν χρειάζεται να μπορεί να γράφει κάποιος σαν συγγραφέας για να κρατά προσωπικό ημερολόγιο. Αρκεί μόνο το να αφήνει τον εαυτό του να εκφραστεί!

Οι ειδικοί μάλιστα προτρέπουν να γράφει κάποιος ακόμα και αν δεν συντρέχει σπουδαίος λόγος. Για να μπορέσει να δει ένας άνθρωπος τι είναι αυτό που τον χαλάει στη ζωή του, πρέπει να ανακαλύψει πρώτα ποιός είναι και ποια είναι η ζωή του. Και το να καταγράφει κανείς απλά καθημερινά συμβάντα βοηθάει πολύ στα αποκαλυπτήρια.

Τέλος, καλό θα ήταν όταν το γράψιμο πάρει το δρόμο του και λειτουργήσει ως ψυχοθεραπεία, με τον καιρό να εστιάζουμε όλο και περισσότερο στα θετικά συναισθήματα και γεγονότα. Και αυτό γιατί έτσι θα μπορέσουμε να επικεντρωθούμε στην ευτυχία και να εστιάσουμε σε όλα όσα έχουμε και μας κάνουν να νιώθουμε πλήρεις αλλά και στο πως θα προσελκύσουμε όλα εκείνα που επιθυμούμε για να εξελιχθούμε.


Όσοι είναι οπαδοί της ανατολικής φιλοσοφίας, σίγουρα έχουν ακούσει ή διαβάσει πολλές φορές για την ευγνωμοσύνη και τις ευεργετικές της ιδιότητες στην ψυχή του ανθρώπου. Όσοι ακολουθούν τις αρχές του ρέικι γνωρίζουν επίσης πως χωρίς ευγνωμοσύνη, κανείς δεν μπορεί να συνειδητοποιήσει όλα τα καλά που του συμβαίνουν στη ζωή, ώστε να μπορέσει να καλέσει και άλλη ευδαιμονία και αφθονία. Τι είναι ωστόσο η ευγνωμοσύνη και πως μας βοηθάει να είμαστε ευτυχισμένοι; Ευγνωμοσύνη είναι το αίσθημα πληρότητας και αναγνώρισης όλων των αγαθών που έχουμε αλλά και η συνειδητοποίηση των καλών που συμβαίνουν σε κάθε τομέα της ζωής μας. Εστιάζοντας σε οτιδήποτε καλό μας αφορά, και δηλώνοντας «ευχαριστώ» σε οτιδήποτε και αν πιστεύουμε ( σύμπαν, Θεό κλπ) αμέσως απολαμβάνουμε το αίσθημα της ικανοποίησης και της ευχαρίστησης, της επάρκειας και της χαράς. Όπως συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο κάθε φορά που εστιάζουμε σε οτιδήποτε αρνητικό ή σε τυχόν ελλείψεις στη ζωή μας. Ο τρόπος που λειτουργεί η ευγνωμοσύνη είναι αθροιστικός και επιφέρει θετικές αλλαγές τόσο στον τρόπο που σκεφτόμαστε αλλά και στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε και μεταφράζουμε τα γεγονότα. Η ευγνωμοσύνη μπορεί να μας βοηθήσει να αλλάξουμε την οπτική μας στα πράγματα. Μας κάνει πιο συνειδητούς άρα και πιο ουσιαστικούς, μας εκπαιδεύει στο να σκεφτόμαστε θετικά, ενώ χαρίζει αισιοδοξία και ελπίδα τόσο σε εμάς όσο και στους ανθρώπους που μας συναναστρέφονται. Ο θετικός τρόπος σκέψης σίγουρα δεν είναι επίκτητος από την άλλη όμως ο εγκέφαλος μας μπορεί να ρυθμιστεί και να εκπαιδευτεί να σκέφτεται τόσο αρνητικά όσο και θετικά. Θέλει λίγο κόπο, λίγη επιμονή αλλά το αποτέλεσμα σίγουρα αξίζει. Η ευγνωμοσύνη μπορεί να σε κάνει να νιώθεις πλήρης παρά τις ελλείψεις ή τις αναποδιές. Ποτέ στη ζωή δεν μπορούν να είναι όλα όπως τα θέλουμε, αυτό δεν σημαίνει πως θα πρέπει να είμαστε ακυρωτικοί και σε οτιδήποτε θετικό έχουμε κατακτήσει. Με το να αναγνωρίζουμε το πόσο τυχεροί είμαστε που έχουμε υγεία, εμείς και οι άνθρωποι που αγαπάμε, αλλά και όλες εκείνες τις προϋποθέσεις που κάνουν τη ζωή μας ευχάριστη, μας κάνει να νιώθουμε πλήρεις και να αντλούμε εσωτερική δύναμη αλλά και πίστη πως θα έρθουν σιγά σιγά και όλα εκείνα τα οποία δεν είναι σε απόλυτη τάξη. Η ευγνωμοσύνη τέλος μας ανακουφίζει από το άγχος για το άγνωστο και τον φόβο. Δύο συναισθήματα που ουσιαστικά αποτελούν του ακριβό τίμημα του να ανησυχούμε για κάτι που τελικά δεν ξέρουμε καν αν θα συμβεί ή όχι. Καθώς η ευγνωμοσύνη αποτελεί τη μαγιά των θετικών συναισθημάτων, ο εγκέφαλος μας όταν «ευχαριστεί» και να νιώθει γεμάτος, απομακρύνεται από οτιδήποτε αρνητικό αλλά και από όποια παλαιωμένη πεποίθηση έχει εδραιωθεί και μας εμποδίζει από το να νιώσουμε χαρά και ευτυχία.

MORE FROM THEPsychology

MORE To BELIEVE