Το νέο είναι φρέσκο και έρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής με την υπογραφή του News and World Report, που ολοκλήρωσε μόλις εχθές μία έρευνα 7 μηνών, με θέμα ποια διατροφή είναι η καλύτερη στον κόσμο! Και το αποτέλεσμα μας δικαιώνει: Καλύτερη διατροφή για το έτος που μας πέρασε αναδείχθηκε για δεύτερη χρονιά η μεσογειακή διατροφή, και το περιοδικό μάλιστα φροντίζει να τεκμηριώσει το πόρισμα της έρευνας δίνοντας και 12 λόγους για τους οποίους η κουζίνα της Μεσογείου μπορεί να κάνει καλό στην υγεία και συνιστάται από τους ειδικούς σε παγκόσμιο επίπεδο.

Δεν έχει θερμίδες!
Δεν χρειάζεται να υπολογίζει κάποιος τις θερμίδες όταν το πιάτο του έχει να κάνει με μεσογειακή κουζίνα. Και αυτό γιατί οι συνταγές που τη συνθέτουν τιμούν το ελαιόλαδο αντί για το βούτυρο, το ψάρι ή τα πουλερικά αντί για το κόκκινο κρέας, τα φρούτα αντί για τα παχυντικά επιδόρπια. Και αυτό το αποφάσισαν ειδικοί από όλο τον κόσμο που μελέτησαν 40 διαφορετικά διατροφικά πλάνα εμπνευσμένα από τις κουζίνες ισάριθμων χωρών.

Η τροφή είναι πραγματικά φρέσκια
Στην αυθεντική μεσογειακή δίαιτα τα πάντα είναι εποχιακά και φρέσκα. Ξεχάστε τους διαδρόμους με τα κατεψυγμένα στα σούπερ μάρκετ ή το γρήγορο πλαστικό φαγητό. Στηριζόμενη σε αγνά υλικά της εποχής, όπως λαχανικά, γαλακτοκομικά και μπαχαρικά, και με εύκολες γρήγορες συνταγές, η μεσογειακή διατροφή κερδίζει στα σημεία.

Επιτρέπει τον υδατάνθρακα
Είτε αγαπάς το ψωμί, είτε τα ζυμαρικά, είτε το αλεύρι, το μεσογειακό διατροφικό πλάνο σου επιτρέπει να απολαύσεις όλες αυτές τις αδυναμίες σου, και μάλιστα με εναλλακτικές καθώς δεν μένει μόνο στα άσπρα αλεύρια αλλά δοκιμάζει να βάλει στο τραπέζι ψωμί ολικής άλεσης, ή μακαρόνια ζέα, ή αλεύρι από φαγόπυρο κάτι που δεν συναντάμε σε άλλες κουζίνες.

Επιτρέπει τα λιπαρά
Απλά επιτρέπει τα σωστά λιπαρά, αυτά δηλαδή που βρίσκουμε στους ξηρούς καρπούς, στα λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός και το σκουμπρί, στις ελιές… Τα «καλά» λιπαρά όχι μόνο κάνουν καλό στην υγεία με έρευνες να τα βρίσκουν ωφέλιμα για την καταπολέμηση του διαβήτη και του καρκίνου, αλλά δίνουν και ευχάριστη γεύση σε κατά τα άλλα βαρετά πιάτα.

Το μενού είναι τεράστιο
Μπορεί όταν λέμε «μεσογειακή δίαιτα» να σκεφτόμαστε πρώτα την Ελλάδα μας, ωστόσο δεν είμαστε μόνοι στη Μεσόγειο. Η ποικιλία της μεσογειακής διατροφής είναι τεράστια χάρη και στην Ισπανία, το Μαρόκο, την Τουρκιά, την Πορτογαλία και άλλες χώρες που ακολουθούν παρόμοιες με τις δικές μας διατροφικές συνήθειες.

Ζήτω τα μπαχαρικά
Δίνουν άρωμα, χρώμα και γεύση στο φαγητό, ενώ πολλά από αυτά έχουν και ιαματική δράση χάρη στις αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες τους. Τα μπαχαρικά είναι πρωταγωνιστές στη μεσογειακή δίαιτα, ενώ φημίζονται και για το ότι διεγείρουν τον μεταβολισμό.

Το καλό πράγμα δεν αργεί πάντα να γίνει!
Τα μεσογειακά πιάτα, ναι μεν περιλαμβάνουν και περίπλοκες συνταγές, δεν μένουν όμως εκεί. Μην ξεχνάτε πως η λέξη «μεζές» σημαίνει αυτό ακριβώς: το κάτι τις γρήγορο, εύκολο και απλό! Γι’ αυτό και η μεσογειακή κουζίνα είναι ιδανική για κυρίως γεύματα αλλά και για γευστικά σνακ.

Στην υγεία μας!
Την ώρα που άλλες δίαιτες ανά τον κόσμο απαγορεύουν το αλκοόλ, η μεσογειακή διατροφή επιτρέπει το κρασί και μάλιστα σε δοσολογία ένα ποτήρι την ημέρα για τις γυναίκες και δύο ποτήρια ημερησίως για τους άνδρες. Σίγουρα επιτρέπει το λευκό κρασί, τιμά όμως δεόντως το κόκκινο ως βάλσαμο και για την καρδιά.

Δεν παχαίνει και χορταίνει
Μέρος της μελέτης αφιερώθηκε και στο κατά πόσο το κάθε διατροφικό πλάνο μας χορταίνει! Και σε αυτό, η μεσογειακή διατροφή βγήκε πρώτη συνδυάζοντας τη γεύση, με λιγότερες θερμίδες αλλά τη μεγαλύτερη διάρκεια σε κορεσμό! Γι’ αυτό ευθύνονται και οι πρώτες ύλες που περιέχουν αρκετή ποσότητα νερού με αποτέλεσμα να μας κάνουν να νιώθουμε γεμάτοι.

Και όμως αδυνατίζει
Αν κάποιος μένει προσκολλημένος στα διατροφικά κλισέ, που θέλουν τους ξηρούς καρπούς να παχαίνουν όπως και το ελαιόλαδο, τότε ίσως δύσκολα πιστέψει πως η μεσογειακή κουζίνα μπορεί να οδηγήσει στην απώλεια βάρους. Είναι όμως αλήθεια και αυτό γιατί σε βοηθάει να μείνεις πιστός σε μία ισορροπημένη διατροφή που συνδυάζει όλα τα θρεπτικά συστατικά, τη γεύση και την ποικιλία.

Καρδούλες παντού!
Σχεδόν όλοι οι πρωταγωνιστές της μεσογειακής διατροφής κάνουν καλό στην καρδιά. Τα καλά λιπαρά, οι φυτικές ίνες, οι απλοί υδατάνθρακες βοηθούν στην καλή λειτουργία  της καρδιάς και στη ρύθμιση της χοληστερόλης!

Μυαλό ξουράφι
Και τους ίδιους λόγους που το μεσογειακό φαγητό βοηθά την καρδιά, βοηθά και τον εγκέφαλο μας καθώς όταν η τροφή είναι απαλλαγμένη από τα λιπαρά και τις τοξίνες τότε σημαίνει πως είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά που βοηθούν στην καθαρή σκέψη και τη διαύγεια.


Κάτι έχει αλλάξει στη διάθεση, στο σώμα σου. Δεν ξέρεις τι όμως... Έχεις νεύρα, δεν σου αρέσει τίποτα, χάνεις τον ύπνο σου. Μήπως έχει έρθει ο καιρός να τσεκάρεις λίγο τις ορμόνες σου; Πολλές φορές όταν κάτι συμβαίνει και αλλάζουν τα δεδομένα μας, είτε ψυχολογικά είτε σωματικά, αναζητάμε τα αίτια στην ευρέως γνωστή παθολογία. Υπάρχουν όμως και πιο καλά κρυμμένα μυστικά τα οποία και ευθύνονται για τη συμπεριφορά μας και τη διάθεση μας. Όπως οι ορμόνες. Ικανές να μας τρελάνουν αν δεν είναι ισορροπημένες, να τι προκαλούν και πως χτυπούν τον κώδωνα σε όποιον πρέπει να τις ρυθμίσει. Προβλήματα στον ύπνο Αν έχετε δει αλλαγές στον ύπνο σας, (δεν κοιμάστε εύκολα, ξυπνάτε μέσα στη νύχτα, κοιμάστε λιγότερο) τότε ίσως θα έπρεπε να σκεφτείτε και το ενδεχόμενο των μη ισορροπημένων ορμονών. Για τις γυναίκες στην περίπτωση αυτή η προγεστερόνη μπορεί να έχει πέσει, ενώ στους άνδρες το προβλήματα εστιάζεται στην τεστοστερόνη. Το καλό με τις ορμόνες είναι πως έρχονται και πάλι στα σωστά επίπεδα με λίγη βοήθεια. Πεσμένη λίμπιντο Η μειωμένη όρεξη για σεξ, μπορεί να αποτελεί σύμπτωμα ορμονικού προβλήματος τόσο για τους άνδρες όσο και για τις γυναίκες, με τη διαφορά ότι οι άνδρες θα πρέπει να ασχοληθούν με τα επίπεδα της τεστοστερόνης τους ενώ οι γυναίκες με τα οιστρογόνα τους. Εξάλλου δεν είναι τυχαίο που οι γυναίκες κυρίως,  χάνουν το ενδιαφέρον τους για τη σεξουαλική επαφή μετά τα 50, όταν και οι ορμόνες τους υφίστανται δραματική αλλαγή. Ασθενής μνήμη Είστε από εκείνους που γενικά έχουν καλή μνήμη αλά τελευταία δεν θυμούνται που έβαλαν τα κλειδιά τους ή αν έκλεισαν το μάτι στην κουζίνα; Η μειωμένη παραγωγή κορτιζόλης, ή  τα πεσμένα οιστρογόνα είναι ικανά να προκαλέσουν εξασθένιση της μνήμης ακόμα και προβλήματα στην κρίση μας. Από την άλλη, η κορτιζόλη, όταν παράγεται σε μεγαλύτερες  ποσότητες, και διαρκώς, κάτι που συμβαίνει συχνά λόγω άγχους, μπορεί να προκαλέσει κατακράτηση υγρών αλλά και άλλα προβλήματα που επίσης δεν θα ήθελες να αντιμετωπίσεις. Προβλήματα στην πέψη Τα χαμηλά επίπεδα της κορτιζόλης, για ακόμα μια φορά, ευθύνονται και για το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου. Για το ίδιο σύνδρομο ευθύνονται και τα χαμηλά επίπεδα της σεροτονίνης που ευθύνεται επίσης και για την πεσμένη διάθεση ή την κακή ψυχολογία, καθώς η σεροτονίνη είναι γνωστή και ως η ουσία της χαράς. Αλλαγές στη διάθεση Οιστρογόνα, προγεστερόνη, σεροτονίνη (όπως είπαμε και παραπάνω) είναι εκείνες οι ορμόνες που ευθύνονται περισσότερο για το αν είστε μία στα πάνω σας μία στα κάτω σας, ή για το αν βλέπετε τα πάντα γύρω σας άσπρα ή μαύρα. Όταν όλες οι παραπάνω ουσίες είναι καλά και σωστά ρυθμισμένες, είσαι και εσύ! Αυξομειώσεις βάρους Τα πεσμένα επίπεδα προγεστερόνης και τα αυξημένα επίπεδα οιστρογόνων μπορεί να κάνουν μία γυναίκα να βάλει ξαφνικά βάρος, ενώ στους άνδρες συμβαίνει το ίδιο όταν τα οιστρογόνα τους είναι τσιμπημένα. Όσον αφορά στην απώλεια βάρους, οι άνδρες θα πρέπει να κοιτάξουν την ελλιπή τεστοστερόνη τους ενώ οι γυναίκες  πρέπει να εξετάσουν συνδυαστικά περισσότερες από μία ορμόνες αλλά και τον θυροειδή. Η θεραπεία για τη σωστή ρύθμιση των ορμονών μπορεί να επιβάλει σε κάποιον ένα προσεγμένο πρόγραμμα διατροφής αλλά να τον οδηγήσει και σε γενικότερες αλλαγές στον τρόπο ζωής του με την άσκηση να κατέχει πρωταρχικό ρόλο. Μια φαρμακευτική αγωγή μπορεί επίσης να κριθεί απαραίτητη αλλά αυτό είναι κάτι που θα το αποφασίσει ο γιατρός σας μετά από ενδελεχή έλεγχο.

MORE FROM THEΔΙΑΤΡΟΦΗ

MORE To BELIEVE