Να ένα από τα ερωτήματα που διχάζουν  τον επιστημονικό κόσμο! Τελικά βοηθάει στη νοητική ανάπτυξη αλλά και την ηρεμία του εμβρύου το να ακούει η μητέρα μουσική κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης;

Υπάρχουν εκείνες οι έρευνες που υποστηρίζουν πως το έμβρυο δεδομένου ότι αναπτύσσει την ακοή από το πρώτο κιόλας τρίμηνο, είναι σε θέση να ακούσει μουσική ακόμα και μέσα στη μήτρα της μητέρας του και μάλιστα να αντιδράσει. Κανείς ωστόσο δεν είναι σε θέση να ερμηνεύσει τις αντιδράσεις αυτές ως απάντηση στα μουσικά ερεθίσματα καθώς η μελέτη ενός εμβρύου δεν είναι το ίδιο αξιόπιστη με εκείνη ενός νεογέννητου.

Το ίδιο αβέβαια είναι και τα πορίσματα ερευνών που καταλήγουν πως η μουσική από την κούνια, μπορεί να κάνει τα παιδιά πιο έξυπνα.  Σαφώς και έχουν γίνει μελέτες που αποδεικνύουν πως παιδιά με μουσική καλλιέργεια έδειξαν μία έφεση στα μαθηματικά, ωστόσο σύμφωνα με τον Γκόρντον Σω, επικεφαλής του τμήματος νευροεπιστήμης στο πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, οι μελέτες αυτές αφορούν σε παιδιά και όχι έμβρυα και πληροφορίες που θέλουν τα κομμάτια του Μπαχ και του Μότσαρτ να προτιμώνται από τα έμβρυα, δεν ευσταθούν. Ο ίδιος μάλιστα υποστηρίζει πως κανείς δεν είναι σε θέση να ξέρει αν τα έμβρυα ανταποκρίνονται με κινήσεις στο άκουσμα της μουσικής επειδή όντως τους αρέσει, ή απλά ενοχλούνται.

Αν ωστόσο πιστεύετε πως η μουσική είναι απαραίτητη πέρα από τη δική σας χαλάρωση και για την απόλαυση του μωρού σας, έχετε αναρωτηθεί ποιό είδος μουσικής είναι το καλύτερο;

Οι ειδικοί προτείνουν μουσικές με μελωδία και ρυθμό που δεν ξεπερνούν σε τέμπο τους χτύπους της καρδιάς της μητέρας, και αυτό μεταφράζεται σε κλασική μουσική, μουσική διαλογισμού και lounge, επισημαίνοντας πως οτιδήποτε χαλαρωτικό για τη μητέρα, είναι αυτομάτως χαλαρωτικό και για το έμβρυο αλλά και το αντίθετο. Πέραν όμως της μουσικής, υπάρχουν και οι επιλογές των φυσικών ήχων, όπως αυτός του νερού, ή οι ήχοι ζώων και ζούγκλας που χρησιμοποιούνται συχνά στη γιόγκα ή σε διαλογισμούς.

Όσο για την ένταση;
Μην παρασύρεστε και βάζετε ακουστικά στην κοιλιά σας. Επειδή το μωρό σας βρίσκεται στη μήτρα σας και προστατεύεται από το αμνιακό υγρό, δεν σημαίνει πως δεν τρομάζει από ήχους. Γι αυτό μην κάνετε υπερβολές. Κρατήστε την ένταση σε βαθμό που είναι ευχάριστη και σε εσάς, κάπου δηλαδή στα 65 ντεσιμπέλ, όσο δηλαδή είναι η μουσική σε ένα κατάστημα. Και να θυμάστε πως έρευνες έχουν δείξει πως έμβρυα που είχαν εκτεθεί σε μεγάλη ένταση ήχων και μουσικής γεννήθηκαν πρόωρα. Όπως και να έχει, πορίσματα κοινώς αποδεκτά γύρω από το αν η μουσική βοηθάει ή ενοχλεί τα έμβρυα δεν υπάρχουν, κινηθείτε με μέτρο.


Ελεύθερα βάρη. Μία μορφή προπόνησης που ήταν της μόδας κυρίως στη δεκαετία του 90. Είναι ωστόσο από τις πιο διαχρονικές μεθόδους άσκησης που την ακολουθούν όχι μόνο πολλοί φανατικοί,  αλλά και  πολλοί… μύθοι.  Ο Τάσος Μισαιλίδης  μας βοηθά να ξεδιαλύνουμε λίγο το τοπίο και να δούμε τα βάρη πιο φιλικά, ειδικά εμείς οι γυναίκες. Του θέτουμε 7 μύθους και εκείνος του καταρρίπτει. Οι γυναίκες που κάνουν βάρη, θα φουσκώσουν σαν άντρες. Ποτέ  οι γυναίκες δεν θα πάρουν την όψη άντρα με τα βάρη! Αντίθετα θα είναι πιο σέξι γιατί θα έχουν ένα κορμί σφιχτό και χωρίς περιττά κιλά.  Εκτός από αυτό δεν βοηθάει και το ορμονικό τους ώστε να «ανδροποιηθούν». Αυτό σημαίνει πως   μπορούν να γυμνάζονται με αντιστάσεις χωρίς να φοβούνται ότι θα κάνουν μεγάλα μπράτσα, ή χοντρά πόδια και ότι θα πάρουν όγκο που θα αφαιρέσει τη θηλυκότητα τους. Εκτός αυτού, εκείνο που δεν γνωρίζουν πολλές γυναίκες, που ωστόσο αν το γνώριζαν θα έκαναν πιο συχνά προπόνηση με βάρη, είναι το γεγονός ότι  όσο πιο μεγάλη είναι η αντίσταση τόσο πιο πολλές θερμίδες καίνε! Η προπόνηση με τα βάρη απαγορεύεται σε νεαρές ηλικίες γιατί σταματάει την ανάπτυξη. Ο οποιοσδήποτε μπορεί  από σχετικά  μικρή ηλικία να αρχίσει να βάζει αντιστάσεις στις ασκήσεις που ακολουθεί,  αρκεί να υπάρχει  κάποιος που θα τους καθοδηγεί  για να εκτελούν σωστά τις ασκήσεις και να αποφεύγονται οι τραυματισμοί. Η ηλικία των 16-17 χρόνων θεωρώ είναι μια πολύ καλή ηλικία. Η προπόνηση με τα βάρη «παχαίνει». Ποτέ  δεν υπάρχει περίπτωση να παχύνει κάποιος ενώ καίει θερμίδες . Είναι  τόσο απλό. Υπάρχει αυτός ο λανθασμένος μύθος που θέλει το   λίπος να  γίνεται μυς. Αυτό δεν μπορεί να συμβεί ποτέ, όπως και ο μυς δεν μπορεί να μετατραπεί σε λίπος. Όλοι όσοι έχουν αυτή τη πεποίθηση, δεν έχουν ξεκάθαρο στο μυαλό τους ότι ο μυς ζυγίζει περισσότερο από το λίπος, γιατί είναι πιο συμπαγής καθώς συγκρατεί νερό για να μπορέσει να παράγει έργο. Επομένως,  ένα σώμα που κάνει προπόνηση με βάρη, ίσως δει τη ζυγαριά «να τσιμπάει» σε κιλά,  αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι παχαίνει. Και αυτό θα το καταλάβει μόνο αν  κάποιος μετρήσει το λίπος του που τότε θα δει πως αυτό μειώνεται αισθητά και από το πρώτο κιόλας διάστημα προπόνησης με βάρη. Αρκεί βέβαια να προσέχει παράλληλα με την προπόνηση και τη διατροφή του. Η προπόνηση με τα βάρη είναι χρονοβόρα. Λάθος. 40-45 λεπτά είναι το ιδανικό να γυμνάζεται κάποιος με βάρη.  Εκτός από  το ζέσταμα και τις διατάσεις στο τέλος που μπορεί να μεγαλώσουν τη διάρκεια της συνολικής προπόνησης σε μία ώρα, διάρκεια που έχουν και τα περισσότερα προγράμματα γυμναστικής. Όταν κάποιος σταματήσει την προπόνηση με τα βάρη, κρεμάει. Επίσης ένας μύθος που έχει ξεκινήσει από ανθρώπους που έκαναν λάθη. Όταν σταματήσει κάποιος την προπόνηση με τα βάρη, δεν γίνεται να κρεμάσει. Αυτό που συμβαίνει είναι να χάσει  απλά τη φόρμα του, όπως γίνεται άλλωστε όταν ένα σώμα αφεθεί από οποιαδήποτε μορφή άσκησης, αθλήματος ή γυμναστικής. Την ίδια ώρα, ο μεταβολισμός πέφτει, άρα  καίγονται λιγότερες θερμίδες, ή ενδεχομένως λαμβάνονται  περισσότερες ή κακές θερμίδες, με αποτέλεσμα να αλλάζει το οπτικό αποτέλεσμα. Το οποίο όμως αλλάζει ούτως ή άλλως αν κάποιος σταματήσει να γυμνάζεται η να αθλείται. Το μόνο που χρειάζεται για να ξεκινήσω προπόνηση με βάρη, είναι να μου δείξει κάποιος μία σειρά από ασκήσεις και πως λειτουργούν τα μηχανήματα. Δεν είναι όλες οι ασκήσεις για όλους τους ανθρώπους. Οι ασκήσεις πρέπει να επιλέγονται με βάση αυτό που θέλει κάποιος να πετύχει στο σώμα του, και με δεδομένο το τι μπορεί να κάνει ο καθένας στο πλαίσιο της προπόνησης. Δεν γυμναζόμαστε τυφλά και τυχαία με τα βάρη. Αυτό σημαίνει πως αρχικά πρέπει να συζητήσουμε με κάποιον γνώστη για τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας και εκείνος να μας βγάλει ένα πρόγραμμα εξατομικευμένο το οποίο  και θα μεταβάλει με την πάροδο του χρόνου όταν και όπου χρειάζεται. Όταν κάνω βάρη, δεν κάνω αερόβιο. Αρχικά να πούμε πως η προπόνηση με βάρη μπορεί να γίνει και αυτή αερόβια. Ωστόσο και τα δύο είναι πολύ βασικά.  Το αερόβιο  μας χρειάζεται γιατί γυμνάζει και τη καρδούλα μας που είναι η αντλία για να στέλνει αίμα όταν γυμναζόμαστε και βοηθάει και στην καλύτερη φυσική μας κατάσταση.    Η προπόνηση με βάρη δεν συνδυάζεται με  άλλη μορφή προπόνησης. Και βέβαια συνδυάζεται, και μάλιστα η πλέον ιδανική  άσκηση είναι αυτή του πιλάτες. Με τον όρο βάρη, αναφερόμαστε μόνο στα ελεύθερα βάρη. Λάθος. Όταν λέμε προπόνηση με βάρη εννοούμε από τους αλτήρες, τις ισομετρικές ασκήσεις που χρησιμοποιούν το βάρος του σώματος, μέχρι τα λάστιχα και τα ελεύθερα βάρη. Ωστόσο, προσωπικά προτιμώ και συστήνω την προπόνηση με ελεύθερα βάρη, γιατί έτσι γυμνάζουμε περισσότερες μυϊκές ίνες. *Ο Τάσος Μισαιλίδης είναι γυμναστής και personal trainer, πρωταθλητής προπονητής  body  fitness  με διακρίσεις στο εσωτερικό αλλά και στο εξωτερικό.

MORE FROM THEPsychology

MORE To BELIEVE