ΔΙΑΤΡΟΦΗ : 13 Nov 2017

Κάντο όπως οι Ιάπωνες

Έχετε ποτέ αναρωτηθεί γιατί δεν υπάρχει υπέρβαρος Ιάπωνας; Γιατί οι Γιαπωνέζες είναι αδύνατες και γιατί στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου ο καρκίνος και οι καρδιοπάθειες είναι σπάνιες ασθένειες με το προσδόκιμο ζωής να αγγίζει τα 90 χρόνια;

Γιατί το φαγητό για τους Ιάπωνες είναι ιεροτελεστία και  στην ουσία του δεν έχει καμία σχέση με αυτό που εμείς γνωρίζουμε ως Γιαπωνέζικο φαγητό στη Δύση.

Τίποτα δεν τρώγεται τυχαία
Η γιαπωνέζικη διατροφή είναι ισορροπημένη και πλούσια. Δεν αγαπάει τα λιπαρά, και βασίζεται κυρίως στην εποχικότητα. Προτιμούν δηλαδή να τρώνε τα προϊόντα , κατά την εποχή τους. Τα γεύματα τους είναι πλούσια σε λαχανικά, χυμούς, σύνθετο, καθαρό υδατάνθρακα, όπως το ρύζι , πράσινο  τσάι, σούπερ ( κρύες και ζεστές ) φρούτα, και κυρίως ψάρι . Πέρα του ότι οι βασικές τους ύλες είναι εξαιρετικά υγιεινές, κάνουν και τους απαραίτητους συνδυασμούς ώστε να έχουν γεύση και οφέλη για την υγεία, μαζί.

Δεν θέλει κόπο , θέλει τρόπο!
Ο τρόπος που οι Ιάπωνες μαγειρεύουν τα φαγητά τους, επίσης δεν είναι τυχαίος. Κόβουν σε μικρά ή λεπτά κομμάτια τις τροφές για να μαγειρεύονται εύκολα και γρήγορα, ώστε να μην χάνουν τα θρεπτικά τους συστατικά κατά το μαγείρεμα. Χρησιμοποιούν ελάχιστο λάδι, σε ειδικά σκεύη ώστε το τηγάνισμα να μην θεωρείται βαρύ, αν και αγαπούν πολύ τον ατμό και τον βρασμό.

Η κουλτούρα φαίνεται και στο τραπέζι
Για τους Ιάπωνες το φαγητό είναι ιεροτελεστία. Συνήθως κάθονται σε στρογγυλά τραπέζια ώστε να νιώθουν οι συνδαιτυμόνες κοντά ο ένας στον άλλον. Όταν τρώνε, δεν μιλάνε. Τρώνε αργά, έχουν ξεχωριστό πιατάκι για το κάθε είδος τροφής, και οι μερίδες τους είναι εξαιρετικά μικρές. Επειδή αγαπούν το φαγητό στην απλή τους μορφή, σπάνια θα “ντεκοράρουν” τα πιάτα τους, ή θα τους εξαφανίσουν τη γεύση, μέσα από την πολυπλοκότητα των υλικών και των συνδυασμών τους.

Λένε το ψωμί ψωμάκι
Αυτό όμως δεν τους ενδιαφέρει καθόλου καθώς θεωρούν το ψωμί κακή τροφή. Το αντικαθιστούν με το ρύζι, που είναι η καλύτερη μορφή υδατάνθρακα.

Η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται
Για τους Ιάπωνες το βασικό γεύμα είναι το πρωινό. Γι αυτό και φροντίζουν να είναι πλούσιο, με ψάρι, αυγά και miso σούπα.

Γλυκό; Όχι ευχαριστώ
Πέραν του ότι οι Ιάπωνες δεν αγαπούν τα γλυκά, όταν έρχεται η ώρα για το επιδόρπιο, μην περιμένετε τα υπερφορτωμένα γλυκά της δύσης, να σκάσουν μύτη στο τραπέζι. Τα περισσότερα γλυκά βασίζονται στο τσάι, τα φρούτα και το ρύζι, ενώ είναι εξαιρετικά χαμηλά σε λιπαρά και θερμίδες.


Υπάρχουν θεωρίες που κατηγορούν τον καφέ και τον αποβάλουν από το ημερήσιο διατροφικό πρόγραμμα ως στοιχείο περιττό. Ποτέ δεν ήμουν φαν του καφέ, ωστόσο δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου να μην σταματάω κάθε πρωί, στον αγαπημένο μου φούρνο, πηγαίνοντας στο γραφείο, για να πάρω το εσπρέσο φρέντο σκέτο μου. Επειδή ωστόσο τελευταία συναντώ όλο και περισσότερα άτομα που λένε πως δεν πίνουν καφέ θεωρώντας οτι είναι περιττός ή και σε περιπτώσεις βλαβερός, αποφάσισα να το ψάξω. Και να τι βρήκα. Ο καφές αδυνατίζει Ισχύει, λένε οι επιστήμονες, καθώς η καφεΐνη βοηθάει στην ενεργοποίηση του μεταβολισμού επομένως και στην καύση των επιπλέον θερμίδων.  Μειώνει τη λιγούρα για ζάχαρη και αποτελεί τέλειο χωνευτικό. Είναι το ιδανικό ρόφημα πριν την άσκηση. Μελέτες που έγιναν στη Μεγάλη Βρετανία έδειξαν  πως αθλητές τριάθλου είχαν καλύτερες επιδόσεις και βελτίωσαν τους χρόνους τους κατά 5% έχοντας καταναλώσει καφέ λίγο πριν την εκκίνηση τους.  Την ίδια ώρα, καταγράφηκαν καλύτερες επιδόσεις και σε ασκούμενους με βάρη, καθώς αποδείχθηκε πως η κατανάλωση καφεΐνης αποτρέπει τους μυϊκούς σπασμούς με αποτέλεσμα το σώμα να αποκτά αντοχή στη δύναμη αλλά και στη διάρκεια της άσκησης.  Αυτό σημαίνει πιο συχνή αλλά και μεγαλύτερη σε διάρκεια άσκηση που αποφέρει καλύτερα αποτελέσματα σε βάθος χρόνου. Ο καφές βοηθάει στη μνήμη Σε αυτό είναι κάθετο το πανεπιστήμιο του Τζον Χοπκινς, που απέδειξε μέσα από έρευνες του πως όσοι κατανάλωναν καφέ τις πρώτες πρωινές ώρες παρουσιάζουν καλύτερη αντίληψη , πιο δυνατή μνήμη και κάνουν ευκολότερα ανάκληση σε πληροφορίες , τουλάχιστον για τις επόμενες 24 ώρες. Σε αυτό μάλιστα αποδίδουν και τις δυσκολίες προσαρμογής στις ανάγκες της ημέρας, για όσους δεν λειτουργούν αποτελεσματικά αν δεν πιουν έστω μία γουλιά καφέ με το που θα ανοίξουν τα μάτια τους. Ο καφές μας εφοδιάζει με περισσότερα αντιοξειδωτικά απ ότι τα φρούτα και τα λαχανικά μαζί. Τα αποτελέσματα ερευνών που διεξήγε το πανεπιστήμιο του Σκράτον, βάζει τον καφέ το βάθρο των αντιοξειδωτικών τροφών της Διατροφής του Δυτικού Κόσμου. Συγκεκριμένα ο καφές προστατεύει: Από καρκίνο στο συκώτι Από καρκίνο στο κόλον Από διαβήτη τύπου 2 Από τη νόσο του Πάρκισον Ο καφές μας κάνει πιο ευτυχισμένους Το δημοφιλές ρόφημα τράβηξε το ενδιαφέρον  και των επιστημών του ιδρύματος Χάρβαρντ που το  μελέτησαν αρκετά. Κατέληξαν λοιπόν πως ο καφές διεγείρει το κεντρικό νευρικό σύστημα καθώς προωθεί την ενεργοποίηση συγκεκριμένων νευροδιαβιβαστών στον εγκέφαλο ευνοώντας την παραγωγή της σεροτονίνης, της ντοπαμίνης και της αδρεναλίνης. Οι ουσίες αυτές ευθύνονται για την αίσθηση χαράς και ευτυχίας και μειώνουν τις πιθανότητες κατάθλιψης.

MORE FROM THEΔΙΑΤΡΟΦΗ

MORE To BELIEVE