Οι περισσότεροι γνωρίζουμε την νευρική ανορεξία, τη βουλιμία και τη συναισθηματική υπερφαγία. Υπάρχουν όμως και άλλες διατροφικές διαταραχές που μπορεί να μην είναι ευρέως γνωστές, ωστόσο υπάρχουν και το κακό είναι πως παίρνουν ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις. Παρακάτω θα γνωρίσετε πέντε από αυτές.

Ορθορεξία
Η ορθορεξία αποτελεί τη νέα διατροφική διαταραχή συμπεριφοράς και χαρακτηρίζεται από την παθολογική υπερβολική και πολλές φορές ακραία εμμονή με την σωστή διατροφή. Εκείνος που πάσχει από ορθορεξία έχει την τάση να ασχολείται συνεχώς με την εύρεση βιολογικής καθαρής τροφής ενώ αποφεύγει τρόφιμα που θεωρούνται ή αναγνωρίζονται ως ανθυγιεινά. Κάτι τέτοιο τον οδηγεί σε περιορισμούς που είναι υπερβολικοί και πιθανότατα μη επιστημονικά τεκμηριωμένοι. Η εμμονή αυτή για σωστή διατροφή μπορεί να οδηγήσει το άτομο σε υποσιτισμό και σε πιο σπάνιες περιπτώσεις ακόμα και στον θάνατο. Ενώ στις περισσότερες διατροφικές διαταραχές ο παθών θέλει να χάσει βάρος, στην ορθορεξία ο πάσχων θέλει να είναι απόλυτα υγιείς, αγνός και καθαρός. Η οροθρεξία ακόμα δεν  έχει αναγνωριστεί επίσημα ως ψυχική ασθένεια, ωστόσο οι επιπτώσεις για την σωματική και την ψυχική υγεία είναι σοβαρές.

Σύνδρομο Πίκα
Τα άτομα που έχουν διαγνωστεί με το σύνδρομο Πίκα, παρουσιάζουν μία ακόρεστη όρεξη για να καταναλώσουν μη βρώσιμες ουσίες. Το χώμα, το χαρτί, ο τοίχος, η λάσπη, η κόλλα είναι μερικές από τις προτιμήσεις τους ενώ σε πιο σπάνιες περιπτώσεις ο παθών, λιγουρεύεται αντικείμενα από πλαστικό ή ακόμα και μέταλλα. Οι ειδικοί ακόμα δεν έχουν καταλήξει για την πραγματική αιτία του συνδρόμου, ωστόσο η βάση των θεωριών τους στρέφεται στην έλλειψη μεταλλικών στοιχείων και ουσιών από τον οργανισμό. Παρουσιάζεται συνήθως σε άτομα νεαρής ηλικίας και πιο συχνά κατά τη διάρκεια της παιδικής ανάπτυξης, η κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Αθλητική ανορεξία
Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται στον τομέα της Ψυχικής Υγείας για να περιγράψει μία διαταραχή που χαρακτηρίζεται από αποκλίσεις ως προς τον τρόπο λήψης της τροφής, ( συνήθως μειωμένες θερμίδες) αλλά και από υπερβολική ή ψυχαναγκαστική άσκηση, γι’ αυτό και είναι γνωστή και ως «σπορ- ανορεξία» και «υπεργυμνασία». Παρατηρείται συνήθως σε ερασιτέχνες αθλητές και αθλούμενους, πιο σπάνια στην ελίτ των αθλητών, αλλά αφορά και τον γενικό πληθυσμό, ειδικά τα τελευταία χρόνια που το φίτνες είναι της μόδας. Ο πάσχων από αθλητική ανορεξία, παρουσιάζει πέρα από την εμμονή στην άθληση, εμμονή και με τις θερμίδες, το λίπος και το βάρος του, συνήθως σε σύγκριση με ένα πρότυπο.

Διαβουλιμία
Ως «Διαβουλιμία» περιγράφεται η κατάσταση όπου κάποιος που έχει ήδη διαγνωστεί με διαβήτη τύπου 1
παραλείπει  τις απαραίτητες δόσεις ινσουλίνης που επιβάλει η θεραπεία του, με στόχο να χάσει βάρος.
Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται κυρίως σε νεαρά κορίτσια και γυναίκες μέχρι την ηλικία των 30 χρόνων.
Η νέα αυτή τάση στις διατροφικές διαταραχές έχει ξεκινήσει από τη Βρετανία όπου έχουν σημειωθεί και θανατηφόρα περιστατικά, γι’ αυτό και το Παρατηρητήριο για τον Διαβήτη, έχει ζητήσει να αναγνωριστεί η Διαβουλιμία και επίσημα ως ψυχική νόσος.
Οι διαβητικοί ασθενείς διαβουλιμίας, παραλείποντας την χορήγηση ινσουλίνης ανεβάζουν το σάκχαρο τους το οποία και αποβάλλεται από τα ούρα, δεδομένου ότι τα νεφρά δεν μπορούν να συγκρατήσουν το πλεονάζον σάκχαρο. Ο οργανισμός ταυτόχρονα  προσπαθεί να φτιάξει ενέργεια από τους μύες και το λίπος  με αποτέλεσμα να γίνεται εμφανής η απώλεια βάρους.

Νυχτερινή υπεφαγία
Στην περίπτωση της νυχτερινής υπερφαγίας, τα κλινικά χαρακτηριστικά είναι η πρωινή ανορεξία  και η βραδινή υπερφαγία που οδηγεί στη συνεχή διακοπή του ύπνου για την κατανάλωση φαγητού. Η κατανάλωση της τροφής από τους πάσχοντες από νυχτερινή υπερφαγία, γίνεται κατά 40 τοις εκατό, από τις απογευματινές ώρες μέχρι το βράδυ, το υπόλοιπο 60 τοις εκατό, κατά τη διάρκεια της νύχτας. Οι μελέτες έχουν δείξει πως στην περίπτωση της νυχτερινής υπερφαγίας, ο εγκέφαλος του ανθρώπου σχετίζει το φαγητό με ευχάριστα χαλαρωτικά συναισθήματα,γι αυτό και υπάρχει τάση για  κατανάλωση τροφών πλούσιες σε υδατάνθρακα και λιπαρά καθώς αυτές οι τροφές φημίζονται για την πρόσκαιρη πρόκληση ευχαρίστησης και ανακούφισης.
Αν και πολλές από τις γνωστές ή λιγότερο διαδεδομένες διατροφικές διαταραχές δεν παρουσιάζουν κοινά χαρακτηριστικά,  έχει αποδειχθεί πως όλες έχουν ένα κοινό συναισθηματικό υπόβαθρο που τις πυροδοτεί,  και έχει να κάνει με την χαμηλή αυτοεκτίμηση και την συναισθηματική αποστέρηση. Σε όλες τις περιπτώσεις η συνεργασία με ειδικό είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση του προβλήματος.


“Δύο είναι οι σημαντικότερες στιγμές του ανθρώπου. Η στιγμή που γεννιέται και η στιγμή που ανακαλύπτει το γιατί.“  Mark Twain. Και κάπως έτσι απλά και λακωνικά περιγράφεται το πόσο σημαντικό είναι για τη ζωή, να έχει έναν σκοπό. Αυτό που με θλίβει παρατηρώντας τους γύρω μου, είναι πως οι περισσότερο από αυτούς δεν έχουν κάτι να τους παθιάζει. Δεν έχουν αγάπη γι αυτό που κάνουν, γι εκείνο που είναι , για όσους έχουν γύρω τους. Οι περισσότεροι μοιάζουν υπνωτισμένοι, σχεδόν κουρδισμένοι, αφημένοι σε μία καθημερινή ρουτίνα που τους κατατρώει και τους καθηλώνει, τους μιζεριάζει. Κατά τη διάρκεια των πολλών χρόνων αυτογνωσίας που κάνω, οι περισσότεροι θεραπευτές επέμεναν σε ένα μόνο πράγμα “ ποιός είναι ο σκοπός σου;” “ τι σου αρέσει να κάνεις;” “τι σε κάνει ευτυχισμένο”… Μόνο έτσι το ταξίδι έχει ουσία και ομορφιά. Υπήρχαν φορές που τα πράγματα για μένα ήταν παντελώς ξεκάθαρα, ήξερα τι ήθελα, ποιά είμαι που πάω. Υπήρξαν όμως και εκείνες οι φορές που ήμουν τόσο μα τόσο μπερδεμένη. Τα δικά μου τα θέλω, με τις φωνές, τις απόψεις και τα γούστα των γύρω. Εκεί ζητούσα βοήθεια ώστε να μπορέσω να απομονώσω τη δική μου φωνή από τις βοές των άλλων. Ξεχώρισα κάποια από τα πιο σημαντικά βήματα που πρέπει να κάνει κανείς για να μπορέσει να δει μέσα του και να ανακαλύψει το πάθος του, και επειδή το φθινόπωρο που πλησιάζει είναι μεταβατική περίοδος που σηματοδοτεί αλλαγές και νέα ξεκινήματα, ίσως τώρα που είναι ακόμα καλοκαίρι , την ώρα που χαλαρώνεις, μπορείς αν ξέρεις, να βρεις τι σε παθιάζει. Πειραματίσου στο ταξίδι Μην δεις την όλη διαδικασία ως μία αγγαρεία ή κάτι που πρέπει να κάνεις, αλλά κάτι που θέλεις να κάνεις. Απόλαυσε το ταξίδι χωρίς ενοχές  και τόλμησε όσα περνάνε από το μυαλό σου. Σίγουρα σε κάποιες στιγμές της ζωής σου , έχεις κάνει αυτό που λένε “big dream”... Το όνειρο που είδες λοιπόν, όσο υπερβολή και αν είχε, κρύβει μία αλήθεια... Ανακάλεσε λοιπόν στο μυαλό σου,  κάθε φορά που ονειρευόσουν πολύ και ... «μεγάλα» και κάπου εκεί μέσα θα βρεις μία μικρή σπίθα που αν την τολμήσεις μπορεί να εξελιχθεί σε πυρκαγιά. Μην μοιραστείς με πολλούς αυτό που ονειρεύεσαι και μην ακούς όλους εκείνους που βάζουν όρια και περιθώρια... Ποτέ δεν είναι αργά, ποτέ δεν είσαι μεγάλος για να κάνεις κάτι... Και υπάρχουν πληθώρα παραδειγμάτων ανά τον κόσμο που το έχουν αποδείξει αυτό.  Σημείωσε τι σου αρέσει Όταν λέω τι σου αρέσει, δεν εννοώ κάποιο φαγητό ή κάποιο μέρος. Αναφέρομαι όμως σε δραστηριότητες , που είτε έχεις δει και σε έχουν κάνει να νιώσεις όμορφα ακόμα και αν δεν είχες πάει μέρος σε αυτές, ή που έχεις δοκιμάσει και σε έκαναν να γεμίσεις με θετικά αισθήματα όπως η αισιοδοξία, η αυτοπεποίθηση και η ελπίδα. Μπορεί να είναι ένα σπορ, μπορεί να είναι ένα χόμπι, μπορεί να είναι το οτιδήποτε. Επέλεξε όμως εκείνο που κάθε φορά που το βλέπεις ή το κάνεις, σε μεταφέρει κάπου πέρα από τον εαυτό σου. Κάπως έτσι τόλμησα να μάθω windsurf ….Το χάζευα πάντα, ήταν η ψυχοθεραπεία μου να πηγαίνω και να βλέπω τους άλλους να κάνουν. Δεν το δοκίμαζα ωστόσο επειδή ήταν ένα άθλημα ανδροκρατούμενο και δεν είχα κανέναν να μου δείξει. Πόσα χρόνια έχασα άραγε από αυτή τη δραστηριότητα που με κάνει να νιώθω ως μία μικρή θεά, πάνω στο σανίδι μου...; Ανέτρεξε στην παιδική σου ηλικία Τα παιδιά έχουν ένστικτό , είναι αθώα και δεν φοβούνται τη ζωή. Αυτό τα κάνει ανοικτά σε οτιδήποτε τους αρέσει και τους επιτρέπει να ονειρεύονται χωρίς ανασφάλεια και λογική. Κάπου τότε, όταν ήσουν και συ παιδί, είχες ένα όνειρο... ή πολλά όνειρα. Κάποια τα ακολούθησες και κάποια όχι. Πήγαινε πίσω σε εκείνα τα χρόνια και δες που και σε τι πρόδωσες τον εαυτό σου. Είναι αυτό που λέμε απωθημένο... Το απωθημένο όμως, σήμερα παρεξηγείται και συνοδεύεται από ταμπού. Κρύβει όμως και πάθος, πολύ πάθος.  Μόνο εσύ ξέρεις τι είναι αυτό που άφησες πίσω μαζί με την ξεγνοιασιά της ηλικίας. Ίσως έχει έρθει η ώρα να βρεις τρόπο να το εντάξεις τώρα στη ζωή σου. Κάνε μία λίστα με όσα και όσους σε εκνευρίζουν Είναι ίσως το πιο αποτελεσματικό βήμα της όλης διαδικασίας. Όταν συνειδητοποιήσεις πως λειτουργεί μέσα σου το τι και ποιος σε εκνευρίζει τότε θα δεις πως δεν θα ξανακουτσομπολεύσεις ποτέ στη ζωή σου, γιατί θα καταλάβεις πως όλα όσα σε ενοχλούν στους άλλους είναι όλα όσα ζηλεύεις. Κάνε μία λίστα με ανθρώπους που σε εκνευρίζουν και δεν συμπαθείς. Δίπλα στα ονόματα τους, γράψε το γιατί. Τι είναι αυτό που σε ενοχλεί σε αυτούς. Κάπου εκεί μέσα σε αυτές τις λέξεις θα βρεις και πράγματα που κρύβουν ζήλια. Αν είσαι ειλικρινής με τον εαυτό σου και το παραδεχτείς, ίσως ανακαλύψεις έτσι και το μεγάλο σου πάθος. Γιατί εκείνο που ζηλεύουμε, πολλές φορές είναι και εκείνο που θα θέλαμε για εμάς. Είναι απολύτως ανθρώπινο και λογικό. Εκεί που οι άνθρωποι έχουμε χάσει την μπάλα, είναι το πως αντιδρούμε στη ζήλια. Αν καταφέρεις να αποβάλεις την κακία και τον φθόνο, τότε ίσως έχεις μία ευκαιρία να δεις και το πάθος. Και για να μην σε αφήσω χωρίς παράδειγμα... Αν σε εκνευρίζει μία όμορφη παρουσία με ικανότητες που έχει καταφέρει πράγματα στον τομέα του, δες αν νιώθεις άσχημη, ανίκανη ή αποτυχημένη για σένα την ίδια...

MORE FROM THEPsychology

MORE To BELIEVE